1. Bekendmakingen Amstelveen
  2. STAATSCOURANTGemeente Amstelveen: Verkeersbesluit Groenelaan-Laan van de Helende Meesters

Amstelveen | Verkeer | Weg

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Amstelveen. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Amstelveen valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

STAATSCOURANTGemeente Amstelveen: Verkeersbesluit Groenelaan-Laan van de Helende Meesters

Zaaknummer: Z-2013/051216 Burgemeester en wethouders van de gemeente Amstelveen, overwegende, dat de verkeersafwikkeling op de kruising Groenelaan-Laan van de Helende Meesters momenteel met verkeerslichten wordt geregeld; dat de verkeersregelinstallatie echter verouderd is en aan vervanging toe is; dat de Groenelaan en het oostelijke deel van de Laan van de Helende Meesters gebiedsontsluitingswegen zijn, waar een maximumsnelheid van 50 km/uur geldt en het westelijke deel van de Laan van de Helende Meesters een erftoegangsweg is met een maximumsnelheid van 30 km/uur; dat de kruising is aangewezen als voorrangskruising in die zin dat bestuurders in de Laan van de Helende Meesters voorrang dienen verlenen aan bestuurders in de Groenelaan; dat in het gebied waarin deze kruising ligt de wegenstructuur de afgelopen jaren ingrijpend is gewijzigd; dat in 2010 tussen de Groenelaan en de Burgemeester Boersweg de Laan van Langerhuize is aangelegd; dat deze weg zorgt voor een rechtstreekse verbinding tussen de Beneluxbaan en de aansluiting met de Rijksweg A9; dat het hierdoor niet meer nodig is om daarvoor de route (Sportlaan-) Groenelaan-Laan van de Helende Meesters naar de Burgemeester Boersweg te volgen; dat de kruising Groenelaan-Laan van de Helende Meesters daardoor minder belast wordt dan voorheen het geval was; dat de verkeersafwikkeling en de oversteekbaarheid zullen verbeteren door de verkeersregelinstallatie op de kruising te verwijderen en de kruising in te richten als enkelstrooksrotonde met fietsers en voetgangers in de voorrang, waarbij fietsers in twee richtingen zijn toegestaan; dat er aansluitend aan de zuidkant van het oostelijke gedeelte van de Laan van de Helende Meesters een tweerichtingenfietspad ligt dat in het kader van herprofilering iets wordt verlegd en dat deel uitmaakt van een belangrijke oost-west gerichte hoofdfietsroute; dat deze route een school-thuisroute is voor fietsers vanaf Ouderkerk aan de Amstel naar middelbare scholen in Amstelveen; dat de route via het westelijke deel van de Laan van de Helende Meesters aansluit op doorgaande hoofdfietsroute langs de Beneluxlaan; dat daarnaast ook de Groenelaan een belangrijke schakel in het hoofdfietsnetwerk van de gemeente is; dat het gedeelte van de Laan van de Helende Meesters ten oosten van de kruising en het gedeelte van de Groenelaan tussen deze laan en de Laan van Langerhuize kunnen worden geherprofileerd, waarbij de voorsorteervakken worden opgeheven; dat een rotonde een veilige kruispuntvorm is met een hoge capaciteit; dat er bij een rotonde minder kans is dat verkeersdeelnemers met elkaar in botsing komen omdat er ten opzichte van een gewone kruising minder conflictpunten tussen verkeersstromen onderling zijn; dat autoverkeer ten opzichte van een gewoon kruispunt bij een rotonde met een lagere snelheid aan komt rijden, waardoor de kans op ongevallen kleiner is en het letsel bij een eventueel ongeval doorgaans minder ernstig zal zijn; dat de oversteekbaarheid voor fietsers en voetgangers door de rotonde aanzienlijk wordt verbeterd, aangezien zij met voorrang kunnen oversteken, waarbij de snelheid van het autoverkeer bovendien laag is; dat dit temeer wenselijk is omdat op dit kruispunt veel kwetsbare verkeersdeelnemers oversteken van en naar ziekenhuis en zorgvoorzieningen, en omdat alle takken van de rotonde deel uitmaken van hoofdfietsroutes; dat de voorrang voor de voetgangers bij de rotonde kan worden geregeld door zebramarkeringen aan te brengen en borden L2 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 te plaatsen en voor de fietsers door het aanbrengen van haaientanden; dat ten opzichte van een verkeersregelinstallatie de afwikkeling van motorvoertuigen op een rotonde efficiënter wordt geregeld en onnodige wachttijden worden voorkomen; dat een rotonde op deze locatie de huidige verkeersintensiteiten van motorvoertuigen goed kan verwerken en een eventuele groei op de meeste momenten van de dag kan opvangen; dat naar verwachting alleen in de ochtendspits op de zuidtak van de rotonde weinig restcapaciteit aanwezig is en enige filevorming zal kunnen optreden; dat dit niet onwenselijk is omdat door deze maximumcapaciteit de daarvoor bedoelde route Beneluxbaan-Laan van Langerhuize voor doorgaand verkeer gestimuleerd wordt; dat de Groenelaan en het oostelijke deel van de Laan van de Helende Meesters onderdeel zijn van een openbaarvervoerroute; dat de al aanwezige busstrook voor lijnbussen in de Groenelaan bij de zuidtak van de rotonde wordt doorgetrokken tot aan de nieuwe rotonde, zodat bussen een eventuele toekomstige wachtrij op deze zuidtak van de rotonde kunnen passeren; dat de bushalten aan de noordtak van de rotonde in de Groenelaan worden verplaatst naar een locatie die vlak voor de rotonde ligt en waarbij de bushalten buiten de rijbaan komen te liggen; dat de bussen daardoor niet meer op de rijbaan hoeven te halteren en de bij de bushalten gelegen busstroken op de Groenelaan geen functie meer hebben en kunnen worden opgeheven; dat het openbaar vervoer naar verwachting geen doorstromingsproblemen zal ondervinden van de rotonde; dat de rotonde wordt ingeleid met middengeleiders, waarop borden D2 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 worden geplaatst om te voorkomen dat bestuurders daar op de linkerrijbaan terechtkomen; dat in het kader van de herprofilering van het gedeelte van de Groenelaan tussen de Laan van de Helende Meesters en de Laan van Langerhuize de fietsstrook aan weerszijden van dit weggedeelte kan worden vervangen door een vrijliggend verplicht fietspad; dat brommers hier nu al van de rijbaan gebruik maken en daarin geen wijziging komt; dat dit ook geldt voor het oostelijke gedeelte van de Laan van Helende Meesters; dat bij alle uitritten langs het gedeelte van de Laan van de Helende Meesters tussen de Groenelaan en de kruising met de Burgemeester Boersweg en Langs de Akker inritconstructies zijn of komen, waardoor het niet meer nodig is deze laan als voorrangsweg met bijbehorende bebording aan te duiden; dat het parkeerterrein van het verpleegtehuis Het Zonnehuis, gevestigd in het pand Groenelaan 7, vanaf de Nicolaas Tulplaan toegankelijk is en de uitrit aan de Groenelaan alleen dient als uitrit voor bestuurders in zuidelijke richting; dat de beide rijbanen van de Groenelaan op dit punt fysiek van elkaar zijn gescheiden waardoor de oostelijke rijbaan van de laan vanuit deze uitrit niet toegankelijk is; dat de nieuwe inrichting met de borden en de verkeerstekens op het wegdek op tekening CBT-V2011-11.2 is weergegeven; dat de maatregelen de veiligheid op de weg beogen te verzekeren, de weggebruikers beogen te beschermen en de vrijheid van het verkeer zoveel mogelijk beogen te waarborgen; dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer namens de korpschef van de regiopolitie Amsterdam-Amstelland overleg is gepleegd met een gemandateerde specialist van het team Verkeersadvisering; dat het ontwerp van de rotonde is voorgelegd aan de Stadsregio, het wijkplatform, Connexxion, de medische instellingen ter hoogte van de kruising en de Fietsersbond; dat de uniforme openbare voorbereidingsprocedure van Afdeling 3.4 van de Algemene Wet Bestuursrecht van toepassing is verklaard en een ontwerp van dit verkeersbesluit ter inzage heeft gelegen; dat in de directe omgeving van het kruispunt een bewonersbrief is verspreid; dat er één schriftelijke zienswijze is ontvangen; dat deze zienswijze en de gemeentelijke reactie daarop zijn verwerkt in een zienswijzennotitie, die door ons college is vastgesteld; dat de zienswijze leidt tot een aanpassing van het ontwerp van de rotonde en op twee onderdelen tot aanpassing van het verkeersbesluit; dat het tweerichtingenfietspad aan de noordkant van de Laan van de Helende Meesters vanaf de Groenelaan tot aan de inrit van het Sinaïcentrum in het gebouw Laan van de Helende Meesters 2 wordt gehandhaafd; dat daarmee de overwegingen in het ontwerpverkeersbesluit om van dit fietspad een eenrichtingsfietspad te maken en dit fietspad in te korten vervallen; dat handhaving van het tweerichtingenfietspad het logisch maakt om fietsers in twee richtingen op de rotonde toe te staan en het vanwege de eenduidigheid gewenst is dit niet alleen voor de noordelijke tak, maar voor gehele rotonde te regelen; dat punt 4 van het besluit in verband hiermee is aangepast; dat de genoemde wegen binnen de bebouwde kom liggen en bij de gemeente Amstelveen in beheer zijn; gelet op de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer en het mandaatbesluit van ons college van 19 november 2013; b e s l u i t e n : door het plaatsen en verwijderen van borden B1, B6, C2, C4, D1, D2 en G11 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het aanbrengen en verwijderen van zebramarkeringen, haaientanden en tekst “lijnbus”, waarbij de nieuwe situatie is aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening CBT-V2011-11.2: 1. De kruising Groenelaan-Laan van Helende Meesters op te heffen als voorrangskruising en aan te wijzen als rotonde; 2. het gedeelte van de Laan van de Helende Meesters tussen de Groenelaan en de kruising met de Burgemeester Boersweg en Langs de Akker op te heffen als voorrangsweg; 3. voetgangersoversteekplaatsen aan te wijzen in de Groenelaan en in de Laan van de Helende Meesters direct ten noorden, oosten, zuiden en westen van deze rotonde, zodat bestuurders die de rotonde naderen of verlaten voorrang dienen te verlenen aan overstekende voetgangers; 4. het fietspad rondom deze rotonde aan te wijzen als verplicht fietspad in twee richtingen en fietsers op dat fietspad voorrang te geven op bestuurders die de rotonde naderen en verlaten; 5. bestuurders op de rijbaan te verplichten de middengeleiders bij de rotonde rechts te passeren; 6. de lijnbusstrook in de Groenelaan aan de zuidkant van de rotonde door te trekken tot aan de rotonde en de lijnbusstroken bij de bushalten in het gedeelte van de Groenelaan tussen de Laan van de Helende Meesters en de Laan van Langerhuize op te heffen; 7. de met een doorgetrokken streep van de rijbaan afgescheiden fietsstroken langs het gedeelte van de Groenelaan tussen de Laan van de Helende Meesters en de Laan van Langerhuize op te heffen en te vervangen door vrijliggende verplichte fietspaden; 8. de uitrit bij het gebouw Groenelaan 7 naar de Groenelaan aan te wijzen als eenrichtingsweg, waarbij deze uitrit vanaf de Groenelaan gesloten is voor bestuurders. Amstelveen, 7 oktober 2014 Burgemeester en wethouders van de gemeente Amstelveen, namens dezen, mr. ir. S.J. van Viegen teamleider verkeer en vervoer Beroepschrift Als u het niet eens bent met het besluit, kunt u binnen zes weken nadat het besluit ter inzage is gelegd beroep (schriftelijk, gemotiveerd en ondertekend) instellen bij de rechtbank Amsterdam Sector Bestuursrecht, Postbus 75850, 1070 AW Amsterdam. Hier zijn kosten aan verbonden. Het instellen van beroep is mogelijk: 1. Voor die belanghebbenden die tegen het ontwerpverkeersbesluit hun zienswijze naar voren hebben gebracht; 2. Voor die belanghebbenden die redelijkerwijs niet in staat zijn geweest hun zienswijze tegen het ontwerpverkeersbesluit kenbaar te maken; 3. Voor alle belanghebbenden tegen de wijzigingen ten opzichte van het ontwerpverkeersbesluit. De wijzigingen betreffen het handhaven van het tweerichtingenfietspad aan de noordkant van de Laan van de Helende Meesters en het aanwijzen van het fietspad rondom de rotonde als verplicht in fietspad in twee richtingen. Het indienen van een beroepschrift schort de werking van het besluit niet op. De mogelijkheid bestaat om – zodra het beroepschrift is ingediend – tevens een verzoek om voorlopige voorziening in te dienen. Ook hier zijn kosten aan verbonden. Het verzoek om voorlopige voorziening stuurt u naar de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam, Sector Bestuursrecht, Postbus 75850, 1070 AW Amsterdam. Dit besluit is bekendgemaakt op: 10 oktober 2014

Locatie: Laan van de Helende MeestersGroenelaanGroenelaanLaan van de Helende Meesters, AmstelveenAmstelveenAmstelveenAmstelveen

Deel dit artikel

Redactie AmstelveenStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Amstelveen inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Amstelveen.

Meer Bekendmakingen