1. Bekendmakingen Amstelveen
  2. STAATSCOURANTGemeente Amstelveen: Verkeersbesluit Hollandsedijk en Middenweg BP

Amstelveen | Verkeer | Weg

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Amstelveen. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Amstelveen valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

STAATSCOURANTGemeente Amstelveen: Verkeersbesluit Hollandsedijk en Middenweg BP

Z-2014/025798 Burgemeester en wethouders van de gemeente Amstelveen; overwegende, dat zij voor verkeersmaatregelen op de Hollandsedijk op 10 september 2013, nummer Z-2013/047283, een verkeersbesluit hebben genomen; dat er door bewoners en bedrijven aan de Bovenkerkerweg bezwaar is gemaakt tegen het bovengenoemde verkeersbesluit en er een voorlopige voorziening bij de Rechtbank te Amsterdam is gevraagd; dat de bezwaren zich richten tegen een onderdeel van het verkeersbesluit, namelijk het gedeelte dat betrekking heeft op het aanwijzen als fiets/bromfietspad van een gedeelte van de Hollandsedijk op het deel dat tussen de kruising met de Middenweg MP–Amsterdamseweg (in Uithoorn) en de kruising met de Bovenkerkerweg en de Randweg- Oost (in Uithoorn) ligt; dat de Rechtbank het gedeelte van het verkeersbesluit waartegen de bezwaren zich richten heeft geschorst; dat de gemeente daarna met inachtneming van de uitspraak van de Rechtbank en rekening houdend met de bezwaren van de bewoners in overleg met de gemeente Uithoorn, naar een oplossing heeft gezocht; dat deze oplossing betekent dat het verkeersbesluit moet worden aangepast; dat zij er om praktische redenen echter voor kiezen om het verkeersbesluit van 10 september 2013 in zijn geheel in te trekken en te vervangen door dit besluit, hoewel niet geschorste onderdelen van het verkeersbesluit van 10 september 2013 al zijn uitgevoerd; dat zij gelet hierop het volgende overwegen; dat de provincie Noord-Holland in het zuidelijke gedeelte van de gemeente de Provincialeweg N201 realiseert; dat in verband hiermee de wegenstructuur in dit deel van de gemeente en in Uithoorn wordt gewijzigd; dat dit in Amstelveen leidt tot een herinrichting van de Hollandsedijk; dat direct ten zuiden van en evenwijdig aan deze weg de gemeentegrens met Uithoorn loopt; dat Hollandsedijk aan de westkant eindigt bij de kruising met de Bovenkerkerweg en de Randweg-Oost die vanaf deze kruising in het verlengde van de Hollandsedijk in westelijke loopt eveneens in de gemeente Uithoorn ligt; dat in de gemeente Uithoorn de Chemieweg is doorgetrokken naar de Hollandsedijk; dat autoverkeer tussen de Amsteldijk en de Amsterdamseweg (Uithoorn) voortaan via het meest oostelijke gedeelte van de Hollandsedijk en via de Chemieweg wordt afgewikkeld; dat de doorgaande route voor het autoverkeer naar de Chemieweg is geaccentueerd door het uitbuigen van het westelijke gedeelte van de Hollandsedijk en door een voorrangsregeling in te stellen waarbij bestuurders op dat gedeelte van de Hollandsedijk voorrang dienen te geven aan bestuurders die van de Chemieweg komen of die komende uit oostelijke richting vanaf de Hollandsedijk de Chemieweg oprijden; dat voor het gedeelte van de Hollandsedijk tussen de Chemieweg en de Middenweg BP de functie als toegangsweg voor motorvoertuigen naar Uithoorn en de Amsteldijk vervalt waardoor dit gedeelte vanaf een punt ca. 170 meter ten westen van de kruising met de Chemieweg tot aan de Middenweg BP kan worden ingericht en aangewezen als fiets/bromfietspad in twee richtingen; dat de langs dit deel van de Hollandsedijk gelegen panden met de auto bereikbaar blijven; dat een aanwijzing als fiets/bromfietspad van het gedeelte van de Hollandsedijk ten westen van de kruising Middenweg BP-Amsterdamseweg niet mogelijk is omdat de panden aan de Bovenkerkerweg ten zuiden van de Provincialeweg N201 voor motorvoertuigen bereikbaar dienen te blijven; dat de Middenweg BP-Amsterdamseweg na volledige openstelling van de nieuwe N201 een belangrijke gebiedsontsluitingsweg van en naar Uithoorn-centrum wordt, met naar verwachting ongeveer 14.000 motorvoertuigen per etmaal en een snelheidslimiet van 50 km/uur; dat de aansluiting van de Hollandsedijk op de Middenweg BP-Amsterdamseweg vlak ten zuiden ligt van een brug en er geen ruimte is om hier een volledig kruispunt van te maken, waarbij motorvoertuigen op een verkeersveilige manier gefaseerd linksaf zouden kunnen slaan door middel van een brede middengeleider waar men zich kan opstellen om verkeer op de Middenweg BP-Amsterdamseweg voorrang te verlenen; dat daarom voorkomen dient te worden dat autoverkeer vanuit westelijke richting vanaf de Hollandsedijk linksaf slaat richting de Middenweg BP en dat autoverkeer vanuit zuidelijke richting linksaf slaat de Hollandsedijk op; dat dit kan worden bereikt door automobilisten op de Amsterdamseweg in Uithoorn komende uit Uithoorn bij de kruising met de Hollandsedijk te verplichten rechtdoor te rijden; dat het voor de bereikbaarheid van de genoemde panden aan de Bovenkerkerweg noodzakelijk is dat bestuurders komende van de Middenweg BP rechtsaf mogen slaan om het westelijke gedeelte van de Hollandsedijk in te rijden; dat bestuurders bij het verlaten dit deel van de Hollandsedijk daarnaast op een verkeersveilige manier rechtsaf kunnen slaan naar de Amsterdamseweg in Uithoorn; dat bestuurders die vanaf dit deel van de Hollandsedijk linksaf willen slaan richting de Provinciale weg N201 na het verplichte rechtsafslaan op de Amsterdamseweg kunnen keren via de rotonde bij de Johan Enschedéweg om de N201 te bereiken; dat de Hollandsedijk onderdeel uitmaakt van het hoofdfietsnetwerk en ook door recreatieve fietsers gebruikt wordt; dat het wenselijk en noodzakelijk is de fietsers en bromfietsers van de verplichte rijrichtingen uit te zonderen, aangezien het vrijliggende fiets/bromfietspad langs de Middenweg BP-Amsterdamseweg aan de oostzijde ligt; dat gezien de intensiteiten op de Middenweg BP-Amsterdamseweg uit oogpunt van verkeersveiligheid aanvullende voorzieningen gewenst zijn voor overstekende voetgangers, fietsers en bromfietsers; dat er wel ruimte is gevonden om op de Middenweg BP-Amsterdamseweg bij de kruising met de Hollandsedijk een middeneiland van 2,50 meter breed te creëren, waardoor (brom)fietsers op de Hollandsedijk veilig en gefaseerd de Middenweg BP-Amsterdamseweg kunnen oversteken, terwijl dit eiland te smal is voor een gefaseerde oversteek voor autoverkeer; dat voertuigen vanaf het westelijk deel van de Hollandsedijk als gevolg van dit middeneiland slechts rechtsaf kunnen slaan indien zij korter zijn dan 10 meter; dat daarom op de Hollandsedijk komend vanaf de Randweg-Oost en de Bovenkerkerweg een inrijverbod zal worden ingesteld voor voertuigen langer dan 10 meter; dat voor deze voertuigen een alternatief aanwezig blijft, nu de gemeente Uithoorn heeft besloten de Randweg-Oost toegankelijk te houden voor vrachtwagens en landbouwverkeer, via eenzelfde "rechts in, rechts uit"-constructie bij de aansluiting van de Randweg-Oost op de Zijdelweg en door middel van een sluisconstructie op de Randweg-Oost, die overige voertuigen moet weren; dat de bereikbaarheid van de percelen op de Bovenkerkerweg ten zuiden van de N201 gewaarborgd is voor alle verkeer; dat de routering voor landbouwverkeer tussen beide delen van de Bovenkerkerweg ten noorden en ten zuiden van de N201 gewaarborgd is via de lus Randweg-Oost – Zijdelweg – Bovenkerkerweg – parallellandbouwweg langs N201 – Middenweg BP – Hollandsedijk; dat over deze oplossing door de gemeenten Amstelveen en Uithoorn overeenstemming is bereikt met de belanghebbenden die tegen het vorige verkeersbesluit van de gemeente Amstelveen bezwaar hebben gemaakt en op het ontwerpbesluit van de gemeente Uithoorn een zienswijze hebben ingediend; dat de gedeelten van de Hollandsedijk die voor autoverkeer toegankelijk blijven worden ingericht als 60 km/uurweg en dat de maximumsnelheid van 60 km/uur na de herinrichting voldoende uit het wegbeeld blijkt; dat op het gedeelte van de Hollandsedijk tussen Chemieweg en Amsteldijk fietsstroken worden aangebracht omdat op dit wegvak relatief veel autoverkeer blijft rijden (ontsluitingsweg richting Nes aan de Amstel en overige delen van de Amsteldijk); dat de Hollandsedijk in het westen aansluit op de Bovenkerkerweg en in het oosten op de Amsteldijk Zuid; dat voor het gedeelte van de Bovenkerkerweg tussen de Hollandsedijk en de Zijdelweg en voor het gedeelte van de Amsteldijk Zuid tussen de Hollandsedijk en de zuidelijke komgrens van Nes aan de Amstel al een maximumsnelheid van 60 km/uur geldt; dat de betreffende gedeelten van de Hollandsedijk samen met deze weggedeelten 60 km/uurzones gaan vormen; dat het gedeelte van de Middenweg BP dat ten noorden van de kruising met de Provincialeweg N201 ligt dood loopt voor bestuurders van motorvoertuigen en bromfietsen en overgaat in een onverplicht fietspad; dat dit gedeelte van de Middenweg BP door de geringe lengte, de functie, de inrichting en het doodlopende karakter daarvan eveneens in aanmerking komt voor het instellen van een maximumsnelheid van 60 km/uur; dat de Amsterdamseweg in Uithoorn via de Middenweg BP toegang geeft tot de Provincialeweg N201; dat de Middenweg BP (ten noorden van de N201) en de Hollandsedijk buiten de bebouwde kom van de gemeente liggen en in beheer zijn bij de gemeente Amstelveen; dat de Middenweg BP (tussen N201 en Hollandsedijk) buiten de bebouwde kom van de gemeente ligt en in eigendom en beheer binnenkort wordt overgedragen van de provincie Noord-Holland aan de gemeente; dat overleg is gepleegd met de gemeente Uithoorn, met de provincie Noord-Holland en met de bewoners van de Bovenkerkerweg die bezwaar hebben aangetekend tegen het oorspronkelijke verkeersbesluit; dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer namens de korpschef van de regiopolitie Amsterdam-Amstelland overleg is gepleegd met een gemandateerde specialist van het team Verkeersadvisering; dat de maatregelen strekken ter verzekering van de veiligheid op de weg, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer en het beschermen van de weggebruikers; gelet op de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer en het besluit van de raad van deze gemeente d.d. 1 oktober 2003 tot overdracht van bevoegdheden ex. artikel 18, lid 1, aanhef en onder d. van de Wegenverkeerswet 1994 en het mandaatbesluit van ons college d.d. 18 december 2012 inzake het mandateren van deze bevoegdheden; b e s l u i t e n : A. hun besluit van 10 september 2013, nummer Z-2013/047283, in te trekken; B. door het (ver)plaatsen van borden A1 en A2 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 met opschrift “60” en daarboven het woord “zone”, het plaatsen van borden B6, C17 (10 meter), D4, D5 (met onderbord), D6 en G12a van genoemde bijlage en het aanbrengen van fietsstroken met onderbroken strepen en van haaientanden, zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening CBT-V2011-8.2: 1. Een maximumsnelheid van 60 km/uur in te stellen: • op het gedeelte van de Hollandsedijk tussen de kruising met de Bovenkerkerweg en de Middenweg BP, waarbij dit gedeelte wordt toegevoegd aan de 60 km/uurzone voor het gedeelte van de Bovenkerkerweg dat tussen de Hollandsedijk en de Zijdelweg ligt; • op het gedeelte van de Hollandsedijk tussen de kruising met de Amsteldijk Zuid tot een punt 170 meter ten westen van de kruising met de Chemieweg waarbij dit gedeelte samen met het aansluitende gedeelte van de Amsteldijk Zuid tot aan de zuidelijke komgrens van Nes aan de Amstel één 60 km/uurzone vormt; • op het gedeelte van de Middenweg BP ten noorden van de kruising met de Provincialeweg N201; 1. de voorrang op de kruising Chemieweg-Hollandsedijk te regelen in die zin dat bestuurders komende van het gedeelte van de Hollandsedijk ten westen van deze kruising voorrang dienen te geven aan bestuurders op de Chemieweg en aan bestuurders die vanaf het gedeelte van de Hollandsedijk ten oosten van de kruising naar de Chemieweg rijden; 2. de voorrang op de kruising Middenweg BP-Hollandsedijk te regelen in die zin dat bestuurders op de Hollandsedijk voorrang moeten verlenen aan bestuurders op de Middenweg BP-Amsterdamseweg; 3. het gedeelte van de Hollandsedijk vanaf de Middenweg BP tot aan een punt 170 meter ten westen van de kruising met de Chemieweg aan te wijzen als fiets/bromfietspad in twee richtingen; 4. aan weerszijden van het gedeelte van de Hollandsedijk tussen de Chemieweg en de Amsteldijk Zuid fietsstroken aan te wijzen die met onderbroken strepen van de rijbaan zijn afgescheiden; 5. bestuurders op het westelijk deel van de Hollandsedijk te verplichten om op het kruispunt Hollandsedijk-Middenweg BP op de Middenweg BP rechtsaf te slaan richting Uithoorn, met uitzondering van fietsers en bromfietsers; 6. bestuurders op de rijbaan van de Amsterdamseweg in Uithoorn te verplichten op het kruispunt met de Hollandsedijk rechtdoor te rijden; 7. bestuurders op de rijbaan van de Middenweg BP richting Uithoorn te verplichten op het kruispunt met de Hollandsedijk rechtdoor te rijden of rechtsaf te slaan; 8. een inrijverbod voor (samenstellen van) voertuigen, inclusief lading, van langer dan 10 meter in te stellen op de Hollandsedijk vanaf het kruispunt Randweg-Oost - Bovenkerkerweg. Amstelveen, 22 april 2014 Burgemeester en wethouders van de gemeente Amstelveen, namens dezen, mr. ir. S.J. van Viegen, teamleider verkeer en vervoer Als u het niet eens bent met het besluit, kunt u binnen zes weken na de bekendmaking van dit besluit een bezwaarschrift (schriftelijk, gemotiveerd en ondertekend) indienen bij Burgemeester en wethouders van de gemeente Amstelveen, postbus 4, 1180 BA Amstelveen. Het indienen van een bezwaarschrift schort de werking van het besluit niet op. De mogelijkheid bestaat om - zodra het bezwaarschrift is ingediend - tevens een verzoek om voorlopige voorziening in te dienen. Hier zijn kosten aan verbonden. Het verzoek om voorlopige voorziening stuurt u naar de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam, sector Bestuursrecht, Postbus 75850, 1070 AW Amsterdam. Bekendgemaakt op: 25 april 2014

Locatie: HollandsedijkHollandsedijkHollandsedijkHollandsedijk, UithoornUithoornAmstelveenAmstelveenAmstelveen

Deel dit artikel

Redactie AmstelveenStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Amstelveen inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Amstelveen.

Meer Bekendmakingen