1. Bekendmakingen Amstelveen
  2. STAATSCOURANTGemeente Amstelveen: Verkeersbesluit rotonde en fietspaden Van der Hooplaan-Sportlaan

Amstelveen | Verkeer | Weg

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Amstelveen. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Amstelveen valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

STAATSCOURANTGemeente Amstelveen: Verkeersbesluit rotonde en fietspaden Van der Hooplaan-Sportlaan

Z-2013/064274 Burgemeester en wethouders van de gemeente Amstelveen, overwegende, dat de verkeersafwikkeling op de kruising Van der Hooplaan-Sportlaan wordt geregeld met verkeerslichten; dat de verkeersregelinstallatie verouderd is en aan vervanging toe is; dat zowel de Van der Hooplaan als de Sportlaan gebiedsontsluitingswegen zijn, waar een maximumsnelheid van 50 km/uur geldt; dat de Van der Hooplaan is aangewezen als voorrangsweg wat betekent dat bestuurders op de Sportlaan voorrang dienen te verlenen aan bestuurders op de Van der Hooplaan; dat fietsers langs de Sportlaan en het betreffende gedeelte van de Van der Hooplaan gebruik maken van verplichte fietspaden die van de rijbaan zijn afgescheiden; dat zowel de Van der Hooplaan als de Sportlaan deel uitmaken van het regionale en het gemeentelijke hoofdfietsnetwerk; dat er op dergelijke routes gestreefd wordt naar een snelle, veilige en comfortabele verkeersafwikkeling voor fietsers, waarbij fietsers zoveel mogelijk voorrang krijgen; dat het kruispunt gelegen is in een woonwijk met diverse scholen, winkels en sportvoorzieningen in de directe omgeving; dat de huidige capaciteit van het kruispunt met verkeerslichten te gering is en dat dit leidt tot doorstromingsproblemen en vrij lange wachttijden op drukke momenten; dat het kruispunt daardoor moeilijk oversteekbaar is voor langzaam verkeer en ook het openbaar vervoer doorstromingsproblemen ondervindt; dat de verkeersafwikkeling en de oversteekbaarheid zullen verbeteren en dat het hoofdfietsnetwerk kan worden verbeterd door de verkeersregelinstallatie op de kruising te verwijderen en de kruising in te richten als enkelstrooksrotonde met fietsers en voetgangers in de voorrang, waarbij de Van der Hooplaan op de kruising als voorrangsweg wordt opgeheven en de kruising wordt aangewezen als rotonde; dat een rotonde een veilige kruispuntvorm is met een hoge capaciteit; dat er bij een rotonde minder kans is dat verkeersdeelnemers met elkaar in botsing komen omdat er ten opzichte van een gewone kruising minder conflictpunten tussen verkeersstromen onderling zijn; dat het autoverkeer ten opzichte van een gewoon kruispunt bij een rotonde met een lagere snelheid aan komt rijden, waardoor de kans op ongevallen kleiner is en het letsel bij een eventueel ongeval doorgaans minder ernstig zal zijn; dat de oversteekbaarheid voor fietsers en voetgangers door de rotonde aanzienlijk wordt verbeterd, aangezien zij met voorrang kunnen oversteken; dat de voorrang voor de voetgangers bij de rotonde kan worden geregeld door zebramarkeringen aan te brengen en borden L2 van bijlage 1 van het Reglement verkeeregels en verkeerstekens 1990 te plaatsen en voor de fietsers door het aanbrengen van haaientanden; dat ten opzichte van een verkeersregelinstallatie de afwikkeling van motorvoertuigen op een rotonde efficiënter wordt geregeld en onnodige wachttijden worden voorkomen; dat een rotonde op deze locatie de huidige verkeersintensiteiten van motorvoertuigen goed kan verwerken en een eventuele geringe groei kan opvangen; dat de doorstroming van het verkeer met de aanleg van een rotonde in het algemeen wordt verbeterd, zeker buiten de spitsperioden; dat het openbaar vervoer naar verwachting geen doorstromingsproblemen zal ondervinden van de rotonde; dat de rotonde wordt ingeleid met middengeleiders, waarop borden D2 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 worden geplaatst om te voorkomen dat bestuurders daar op de linkerrijbaan terechtkomen; dat de als gevolg van de inrichting als rotonde te verwijderen of te verplaatsen borden zijn aangegeven op tekening CBT-V2013/064274-1.1 en de nieuw te plaatsen borden en verkeerstekens op het wegdek op tekening CBT-V2013/064274-1.2; dat de (niet op de tekeningen aangegeven) borden G11 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (verplicht fietspad) op de huidige plekken worden gehandhaafd en daarvoor geen nieuw verkeersbesluit is vereist; de maatregelen de veiligheid op de weg beogen te verzekeren, de weggebruikers beogen te beschermen en de vrijheid van het verkeer zoveel mogelijk beogen te waarborgen; dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer namens de korpschef van de regiopolitie Amsterdam-Amstelland overleg is gepleegd met een gemandateerde specialist van het team Verkeersadvisering; dat de Fietsersbond de maatregel steunt; dat de uniforme openbare voorbereidingsprocedure van Afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht is toegepast en in dat kader een ontwerpverkeersbesluit ter inzage heeft gelegen en er in de directe omgeving van het kruispunt een bewonersbrief is verspreid; dat dit heeft geleid tot het indienen van één schriftelijke zienswijze; dat deze zienswijze niet leidt tot een aanpassing van het verkeersbesluit en geen betrekking heeft op de hierna beschreven aanpassingen; dat ambtshalve wel enkele wijzigingen in het ontwerp zijn doorgevoerd ten opzichte van het voorlopig ontwerp en het ontwerpverkeersbesluit, te weten het verlengen van een busstrook en het instellen van tweerichtingsverkeer op twee fietspaden; dat nader overleg met een vertegenwoordiging van de Stadsregio Amsterdam als concessiebeheerder van het regionale openbaar vervoer is gevoerd en dit overleg leidt tot een wijziging in het ontwerp en een aanpassing van het ontwerpverkeersbesluit; dat deze wijziging de verlenging van de al aanwezige busstrook op de zuidtak van de Van der Hooplaan betreft, waarbij de busstrook wordt doorgetrokken tot aan de nieuwe rotonde, zodat bussen een eventuele toekomstige wachtrij op deze zuidtak van de rotonde kunnen passeren; dat dit wenselijk is omdat de Van der Hooplaan een belangrijke regionale openbaarvervoerroute is met een hoge frequentie aan bussen; dat deze verlenging al was voorzien maar vooralsnog niet was gepland omdat op korte termijn geen capaciteitsproblemen worden verwacht op de zuidtak van de Van der Hooplaan; dat een eventuele verlenging na de aanleg van de rotonde echter moeilijk inpasbaar en onevenredig duur zal zijn en een vlotte doorstroming van het openbaar vervoer op de Van der Hooplaan hoe dan ook wenselijk is; dat met de verlenging van de busstrook de oversteek voor voetgangers en fietsers over de zuidtak van de rotonde over twee rijstroken komt te liggen; dat er voor het zicht van en op de overstekende voetgangers en fietsers tussen de zuidtak van het autoverkeer en de busstrook daarom een smalle middengeleider wordt gerealiseerd van ca. 90 cm breedte; dat dit vanuit verkeersveiligheidsperspectief acceptabel is omdat de aanrijsnelheid naar de rotonde laag zal zijn; dat bovendien een wijziging is doorgevoerd ten aanzien van twee fietspaden in het project, te weten het verbreden van twee fietspaden en het geschikt maken van deze paden voor tweerichtingsverkeer; dat het hierbij gaat om het fietspad aan de oostkant van de Van der Hooplaan tussen de Sportlaan en de Startbaan en om het fietspad aan de zuidkant van de Sportlaan tussen de Van der Hooplaan en de inrit naar het Amstelveen College; dat deze fietspaden op schoolroutes liggen en nu al in twee richtingen gebruikt worden door fietsers naar de scholen aan het gedeelte van de Startbaan ten oosten van de Van der Hooplaan en aan de zuidkant van de Sportlaan ten westen van de Van der Hooplaan; dat de paden in het kader van dit werk kunnen worden verbreed naar 3,30 tot 3,50 meter breed en daarmee geschikt worden voor fietsverkeer in twee richtingen; dat de verkeersveiligheid daarmee is gediend; dat de genoemde wegen binnen de bebouwde kom liggen en bij de gemeente Amstelveen in beheer zijn; gelet op de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer en het mandaatbesluit van ons college van 19 november 2013; b e s l u i t e n : door het (ver)plaatsen en verwijderen van borden B1, B6, D1, en D2 en G11 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het aanbrengen en verwijderen zebramarkeringen en haaientanden en het aanpassen van de busstrook, zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen CBT-V 2013/064274-1.1 en CBT-V2013/064274-1.2: 1. de voorrangsregeling op het kruispunt Van der Hooplaan-Sportlaan, waarbij bestuurders op de Van der Hooplaan voorrang hebben op bestuurders op de Sportlaan op te heffen; 2. de kruising Van der Hooplaan-Sportlaan aan te wijzen als rotonde; 3. bestuurders op de rijbaan te verplichten de middengeleiders bij de rotonde rechts te passeren; 4. voetgangersoversteekplaatsen aan te wijzen op de Van der Hooplaan en de Sportlaan direct ten noorden, oosten, zuiden en westen van de rotonde, zodat bestuurders die de rotonde naderen of verlaten voorrang dienen te verlenen aan overstekende voetgangers; 5. fietsers op het fietspad rondom deze rotonde voorrang te geven op bestuurders op de rijbaan die de rotonde naderen en verlaten; 6. de fietspaden aan de oostkant van de Van der Hooplaan tussen de Sportlaan en de Startbaan en aan de zuidkant van de Sportlaan tussen de Van der Hooplaan en de inrit naar het Amstelveen College aan te wijzen als tweerichtingenfietspad; 7. de bestaande busstrook aan de oostkant van het gedeelte van de Van der Hooplaan ten zuiden van het kruispunt met de Sportlaan te verlengen tot aan het kruispunt met de Sportlaan. Amstelveen, 7 april 2014 Burgemeester en wethouders van de gemeente Amstelveen, namens dezen, mr. ir. S.J. van Viegen teamleider verkeer en vervoer Beroepschrift Als u het niet eens bent met het besluit, kunt u binnen zes weken nadat het besluit ter inzage is gelegd beroep (schriftelijk, gemotiveerd en ondertekend) instellen bij de rechtbank Amsterdam Sector Bestuursrecht, Postbus 75850, 1070 AW Amsterdam. Hier zijn kosten aan verbonden. Het instellen van beroep is mogelijk: 1. voor die belanghebbenden die tegen het ontwerpverkeersbesluit hun zienswijze naar voren hebben gebracht; 2. voor die belanghebbenden die redelijkerwijs niet in staat zijn geweest hun zienswijze tegen het ontwerpverkeersbesluit kenbaar te maken; 3. voor alle belanghebbenden tegen de wijzigingen ten opzichte van het ontwerpverkeersbesluit. Deze wijzigingen betreffen het aanwijzen van de tweerichtingsfietspaden langs een gedeelte aan de zuidkant van de Sportlaan en een gedeelte aan de oostkant van de Van der Hooplaan en het verlengen van de busbaan aan de oostkant van de Van der Hooplaan ten zuiden van de kruising met de Sportlaan tot aan deze kruising. Het indienen van een beroepschrift schort de werking van het besluit niet op. De mogelijkheid bestaat om - zodra het beroepschrift is ingediend - tevens een verzoek om voorlopige voorziening in te dienen. Ook hier zijn kosten aan verbonden. Het verzoek om voorlopige voorziening stuurt u naar de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam, Sector Bestuursrecht, Postbus 75850, 1070 AW Amsterdam. Bekendgemaakt op: 9 april 2014

Locatie: Van der Hooplaan, Amstelveen

Deel dit artikel

Redactie AmstelveenStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Amstelveen inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Amstelveen.

Meer Bekendmakingen