1. Bekendmakingen Amstelveen
  2. STAATSCOURANTGemeente Amstelveen: Verkeersbesluit rotonde Rembrandtweg-Mr. G. Groen van Prinstererlaan

Amstelveen | Verkeer | Weg

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Amstelveen. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Amstelveen valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

STAATSCOURANTGemeente Amstelveen: Verkeersbesluit rotonde Rembrandtweg-Mr. G. Groen van Prinstererlaan

Zaaknummer: Z-2014 /025251 Burgemeester en wethouders van de gemeente Amstelveen, overwegende, dat de verkeersafwikkeling op de kruising Mr. G. Groen van Prinstererlaan-Rembrandtweg momenteel met verkeerslichten wordt geregeld; dat de verkeersregelinstallatie echter verouderd is en aan vervanging toe is; dat zowel de Mr. G. Groen van Prinstererlaan als de Rembrandtweg gebiedsontsluitingswegen zijn, waar een maximumsnelheid van 50 km/uur geldt; dat de Mr. G. Groen van Prinstererlaan een voorrangsweg is en bestuurders komende van de Rembrandtweg bij het naderen van de kruising voorrang dienen te verlenen aan bestuurders op de Mr. G. Groen van Prinstererlaan; dat de oversteeksituatie met verkeerslichten voor langzaam verkeer op dit kruispunt door de beperkte ruimte niet ideaal is; dat er onvoldoende opstelruimte is voor fietsers, waardoor de afwikkeling van linksafslaande fietsers apart in de regeling is opgenomen; dat niet alleen leidt tot relatief lange wachttijden voor alle verkeersdeelnemers, maar wachtende linksafslaande fietsers tevens de doorgang voor rechtdoorgaande fietsers en voor overstekende voetgangers belemmeren; dat zowel de Mr. G. Groen van Prinstererlaan als de Rembrandtweg deel uitmaken van twee afzonderlijke regionale hoofdfietsroutes en deze routes opgenomen zijn in het hoofdnet fiets van de gemeente; dat er op dergelijke routes gestreefd wordt naar voorrangsregelingen op de kruisingen waarbij fietsers voorrang hebben; dat de kruising voor zowel fietsers als voetgangers deel uitmaakt van een school-thuisroute; dat deze situatie kan worden verbeterd door de verkeersregelinstallatie op de kruising te verwijderen en de kruising in te richten als enkelstrooksrotonde met fietsers en voetgangers in de voorrang; dat met de aanleg van de rotonde de voorrangssituatie waarbij bestuurders komende van de Mr. G. Groen van Prinstererlaan voorrang hebben op bestuurders komende van de Rembrandtweg wordt gewijzigd en de aanwijzing als voorrangsweg van de Mr. G. Groen van Prinstererlaan voor het gedeelte vanaf de Keizer Karelweg tot en met de kruising met de Rembrandtweg vervalt; dat de voorrang op het gedeelte van de Mr. G. Groen Prinstererlaan tussen de Keizer Karelweg en de Rembrandtweg al is geregeld met inritconstructies, waardoor de aanwijzing als voorrangsweg van dat gedeelte van de laan niet meer nodig is; dat de voorrang voor de voetgangers bij de rotonde kan worden geregeld door zebramarkeringen aan te brengen en borden L2 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 te plaatsen en voor de fietsers door het aanbrengen van haaientanden; dat een rotonde op de kruising de huidige verkeersintensiteiten van motorvoertuigen goed kan verwerken en de verwachte groei kan opvangen; dat met de rotonde de doorstroming voor fietsers, voetgangers en automobilisten wordt verbeterd, onnodige wachttijden worden voorkomen en de afwikkelcapaciteit wordt vergroot; dat er bij een rotonde minder kans is dat verkeersdeelnemers met elkaar in botsing komen omdat er ten opzichte van een gewone kruising minder conflictpunten tussen verkeersstromen onderling zijn; dat het autoverkeer ten opzichte van een gewoon kruispunt bij een rotonde met een lagere snelheid aan komt rijden, waardoor de kans op ongevallen veel kleiner is en het letsel bij een eventueel ongeval doorgaans minder ernstig zal zijn; dat de oversteekbaarheid voor fietsers en voetgangers door de rotonde aanzienlijk wordt verbeterd, zeker als zij met voorrang kunnen oversteken wat op de school-thuisroutes een wenselijke situatie is; dat het deel van de Mr. G. Groen van Prinstererlaan ten westen van de kruising en het deel van de Rembrandtweg ten noorden van de kruising onderdeel zijn van een openbaarvervoerroute; dat met de aanleg van de rotonde bussen bij de bushalte aan de westzijde van de Rembrandtweg iets ten noorden van de kruising op de rijbaan gaan halteren; dat het openbaar vervoer naar verwachting geen doorstromingsproblemen zal ondervinden van de rotonde; dat de parkeerhaven voor het pand Mr. G. Groen van Prinstererlaan 85 bestaande uit drie parkeerplaatsen door de aanleg van de rotonde met één plaats wordt ingekort; dat de parkeerplaats iets verderop wordt teruggebracht door de parkeerhaven voor de woningen Mr. G. Groen van Prinstererlaan 73-84 met één plaats te verlengen, waarbij de blauwe zone voor deze drie plaatsen wordt gehandhaafd met inbegrip van de tijden en de maximale parkeerduur; dat de als gevolg van de inrichting als rotonde te verwijderen of te verplaatsen borden zijn aangegeven op tekening CBT-V2014-16-002 en de nieuw te plaatsen borden en verkeerstekens op het wegdek op tekening en CBT-V2014-16-001; dat de maatregelen de veiligheid op de weg beogen te verzekeren, de weggebruikers beogen te beschermen en de vrijheid van het verkeer zoveel mogelijk beogen te waarborgen; dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer namens de korpschef van de regiopolitie Amsterdam-Amstelland overleg is gepleegd met een gemandateerde specialist van het team Verkeersadvisering; dat het ontwerp van de rotonde is voorgelegd aan de Stadsregio, de wijkplatforms, Connexxion en de Fietsersbond; dat de uniforme openbare voorbereidingsprocedure van Afdeling 3.4 van de Algemene Wet Bestuursrecht is toegepast en in dat kader een ontwerpverkeersbesluit ter inzage heeft gelegen; dat hierover in de directe omgeving van het kruispunt een bewonersbrief is verspreid en er een avond is georganiseerd waarop belangstellenden het ontwerp konden inzien; dat tijdens deze avond door meerdere aanwezigen een zienswijze is ingediend; dat daarnaast een telefonische zienswijze is ontvangen; dat deze zienswijzen en de gemeentelijke reactie daarop zijn verwerkt in een zienswijzennotitie, die door ons college is vastgesteld; dat de zienswijzen niet leiden tot een aanpassing van het verkeersbesluit of tot aanpassing van het ontwerp van de rotonde; dat het ontwerp voor de herinrichting van mr. G. Groen van Prinstererlaan bij de kruising als gevolg van de zienswijzen wel iets is gewijzigd, maar dat deze wijziging niet in door middel van een verkeersbesluit wordt of hoeft te worden geregeld; dat de genoemde wegen binnen de bebouwde kom liggen en bij de gemeente Amstelveen in beheer zijn; gelet op de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer en het mandaatbesluit van ons college van 19 november 2013; b e s l u i t e n : door het (ver)plaatsen en verwijderen van borden B1, B6, D1 en G11 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het aanbrengen en verwijderen zebramarkeringen en haaientanden, zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen CBT-V2014-16-001 en CBT-V2014-16-002: 1. Het gedeelte van de Mr. G. Groen van Prinstererlaan tussen de Keizer Karelweg en de Rembrandtweg met inbegrip van het gedeelte op de kruising met de Rembrandtweg op te heffen als voorrangsweg; 2. de kruising Mr. G. Groen van Prinstererlaan-Rembrandtweg aan te wijzen als rotonde; 3. voetgangersoversteekplaatsen aan te wijzen op de Mr. G. Groen van Prinstererlaan-Rembrandtweg direct ten noorden, oosten, zuiden en westen van de rotonde, zodat bestuurders die de rotonde naderen of verlaten voorrang dienen te verlenen aan overstekende voetgangers; 4. het fietspad rondom deze rotonde aan te wijzen als verplicht fietspad en fietsers op dat fietspad voorrang te geven op bestuurders die de rotonde naderen en verlaten. Amstelveen, 23 september 2014 Burgemeester en wethouders van de gemeente Amstelveen, namens dezen, mr. ir. S.J. van Viegen teamleider verkeer en vervoer Beroepschrift Als u het niet eens bent met het besluit, kunt u binnen zes weken nadat het besluit ter inzage is gelegd beroep (schriftelijk, gemotiveerd en ondertekend) instellen bij de rechtbank Amsterdam Sector Bestuursrecht, Postbus 75850, 1070 AW Amsterdam. Hier zijn kosten aan verbonden. Het instellen van beroep is mogelijk: 1. Voor die belanghebbenden die tegen het ontwerpverkeersbesluit hun zienswijze naar voren hebben gebracht; 2. Voor die belanghebbenden die redelijkerwijs niet in staat zijn geweest hun zienswijze tegen het ontwerpverkeersbesluit kenbaar te maken. Het indienen van een beroepschrift schort de werking van het besluit niet op. De mogelijkheid bestaat om – zodra het beroepschrift is ingediend – tevens een verzoek om voorlopige voorziening in te dienen. Ook hier zijn kosten aan verbonden. Het verzoek om voorlopige voorziening stuurt u naar de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam, Sector Bestuursrecht, Postbus 75850, 1070 AW Amsterdam. Dit besluit is bekendgemaakt op: 3 oktober 2014

Locatie: Mr. G. Groen van Prinstererlaan, Amstelveen

Deel dit artikel

Redactie AmstelveenStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Amstelveen inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Amstelveen.

Meer Bekendmakingen