1. Bekendmakingen Amstelveen
  2. STAATSCOURANTGemeente Amstelveen: Verkeersmaatregelen Startbaan oostelijk deel

Amstelveen | Verkeer | Weg

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Amstelveen. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Amstelveen valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

STAATSCOURANTGemeente Amstelveen: Verkeersmaatregelen Startbaan oostelijk deel

Z-2014/017337 Burgemeester en wethouders van de gemeente Amstelveen, overwegende, dat de Startbaan ten oosten van de Van der Hooplaan opnieuw wordt ingericht; dat dit gedeelte toegang geeft tot sportaccommodaties, bedrijven, een middelbare school en een bij deze voorzieningen gelegen parkeerterrein aan de noordkant van de Startbaan; dat in de huidige situatie motorvoertuigen en fietsers gezamenlijk gebruik maken van de rijbaan, waarbij er voor de fietsers aan beide zijden van de weg wel fietssuggestiestroken zijn gemaakt; dat de weg ten oosten van het genoemde parkeerterrein bij de Peter Postbaan overgaat in een fiets/bromfietspad; dat deze overgang als gevolg van de herinrichting niet wijzigt, maar de aansluiting naar het fiets/bromfietspad anders wordt ingericht waardoor het bord G12a van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeertekens iets wordt verplaatst; dat de weg hiermee voor motorvoertuigen feitelijk een doodlopende weg is die eindigt op het parkeerterrein aan de noordkant van de Startbaan en aan de zuidkant op het perceel van Startbaan 2-4; dat het betreffende gedeelte van de Startbaan een belangrijke schakel is in het gemeentelijke en regionale hoofdfietsnetwerk en op werkdagen overdag onder meer druk gebruikt wordt door leerlingen van de middelbare school die met de fiets komen; dat het dan ook gewenst is dat er op het genoemde gedeelte van de Startbaan voor fietsers een veilige aparte voorziening komt; dat dit kan gebeuren door aan de zuidkant een vrijliggend tweerichtingenfietspad te maken; dat brommers op dit gedeelte naar de rijbaan kunnen worden verwezen; dat het fietspad langs de oostkant van de Van der Hooplaan ter hoogte van de Startbaan is aangewezen als tweerichtingenfietspad en veel scholieren over dit fietspad naar de school aan de Startbaan gaan; dat het voor een veilige en logische afwikkeling van het fietsverkeer van en naar de school gewenst is dat er ten noorden van de kruising voor deze fietsers een doorsteek naar de Startbaan wordt gemaakt die aansluit op het nieuw te maken vrijliggende fietspad aan de zuidkant van het genoemde gedeelte van deze weg; dat daar waar dit fietspad de weg kruist het fietspad op een plateau wordt aangelegd; dat de haakse parkeerplaatsen aan de zuidkant van het betreffende gedeelte van de Startbaan door de herinrichting vervallen; dat deze plaatsen met inbegrip van de gehandicaptenparkeerplaats worden teruggebracht op het parkeerterrein dat daardoor iets wordt vergroot; dat de rijbaan te smal is om parkeren aan beide kanten van de weg toe te staan; dat er nog wel ruimte is om tussen het vrijliggende fietspad en de rijbaan parkeervakken te maken die deels op de rijbaan en deels verhoogd naast de rijbaan liggen; dat met het instellen van een parkeerverbodzone wordt aangegeven dat alleen in de daartoe bestemde vakken mag worden geparkeerd; dat deze zone-aanduiding in de plaats komt van de huidige parkeer- en stopverboden aan de noordkant van dit deel van de Startbaan; dat het huidige stopverbod met een doorgetrokken gele streep is aangeduid; dat het betreffende weggedeelte in het gemeentelijk wegcategoriseringsplan is gecategoriseerd als erftoegangsweg en in aanmerking komt voor aanwijzing als 30 km/uurzone; dat naast de genoemde fietsdoorsteek ook het gedeelte ter hoogte van parkeerterrein op een plateau wordt aangelegd; dat de weg na herinrichting voldoet aan de inrichtingseisen voor 30 km/uur en een dergelijke maximumsnelheid in overeenstemming is met het wegbeeld ter plaatse; dat het gewenst is dat fietsers op het vrijliggende fietspad en de fietsdoorsteek voorrang hebben op het kruisend verkeer op de rijbaan van de Startbaan; dat kruisingen in 30 km/uurzones in beginsel weliswaar gelijkwaardig zijn, maar de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens toestaan dat in afwijking hiervan in deze zones bij kruisingen met een vrijliggend fietspad borden B6 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 worden geplaatst in combinatie met haaientanden; dat de maatregelen strekken ter verzekering van de veiligheid op de weg, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer en het beschermen van de weggebruikers; dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer namens de korpschef van de regiopolitie Amsterdam-Amstelland overleg is gepleegd met een gemandateerde specialist van het team Verkeersadvisering; dat het betreffende weggedeelte is gelegen binnen de bebouwde kom en bij de gemeente Amstelveen in beheer is; gelet op de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer en het mandaatbesluit van ons college van 19 november 2013; b e s l u i t e n : door het (ver)plaatsen en verwijderen van zoneborden A1 en A2 met opschrift “30” en E1 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en borden B6, E6 en G11 van dat Reglement en het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 1, aanhef en onder p. van genoemd Reglement, zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening CBT-V2014-7.100: 1. het gedeelte van de Startbaan ten oosten van de Van der Hooplaan tot aan de aansluiting met het fiets/bromfietspad aan te wijzen als 30 km/uurzone en als parkeerverbodzone; 2. de gehandicaptenparkeerplaats langs dit deel van de Startbaan te verplaatsen naar een nieuw aan te leggen parkeerplaats op het parkeerterrein aan de Startbaan ten westen van de Peter Postbaan; 3. het pad aan de zuidkant van het gedeelte van de Startbaan tussen de Van der Hooplaan en het genoemde fiets/bromfietspad en de doorsteek naar het tweerichtingenfietspad langs de oostkant van de Van der Hooplaan in de noordoosthoek van de kruising Van der Hooplaan-Startbaan aan te wijzen als verplicht fietspad in twee richtingen; 4. de voorrang op deze fietspaden te regelen in die zin dat bestuurders op de rijbaan van de Startbaan voorrang dienen te geven aan fietsers op deze fietspaden. Amstelveen, 28 april 2014 Burgemeester en wethouders van de gemeente Amstelveen, namens dezen, mr. ir. S.J. van Viegen, teamleider verkeer en vervoer Als u het niet eens bent met het besluit, kunt u binnen zes weken na de bekendmaking van dit besluit een bezwaarschrift (schriftelijk, gemotiveerd en ondertekend) indienen bij Burgemeester en wethouders van de gemeente Amstelveen, postbus 4, 1180 BA Amstelveen. Het indienen van een bezwaarschrift schort de werking van het besluit niet op. De mogelijkheid bestaat om - zodra het bezwaarschrift is ingediend - tevens een verzoek om voorlopige voorziening in te dienen. Hier zijn kosten aan verbonden. Het verzoek om voorlopige voorziening stuurt u naar de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam, sector Bestuursrecht, Postbus 75850, 1070 AW Amsterdam. Bekendgemaakt op: 1 mei 2014

Locatie: StartbaanStartbaan, AmstelveenAmstelveen

Deel dit artikel

Redactie AmstelveenStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Amstelveen inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Amstelveen.

Meer Bekendmakingen