1. Bekendmakingen Amstelveen
  2. STAATSCOURANTProvincie Noord-Holland – verkeersbesluit – tijdelijk afsluiten van de aansluiting van de Amsteldijk Noord met de N522 en het plaatsen van bord A1 (30-zone) – verbindingsweg tussen Amstelslag en Amsteldijk Noord, Amstelveen

Noord-Holland | Verkeer | Organisatie en beleid

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Amstelveen. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Amstelveen valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

STAATSCOURANTProvincie Noord-Holland - verkeersbesluit - tijdelijk afsluiten van de aansluiting van de Amsteldijk Noord met de N522 en het plaatsen van bord A1 (30-zone) - verbindingsweg tussen Amstelslag en Amsteldijk Noord, Amstelveen

AanleidingDe brug over de Amstel bij Ouderkerk aan de Amstel maakt onderdeel uit van de provinciale weg N522 en verbindt de gemeenten Amstelveen en Ouder-Amstel. De brug stamt uit 1936 en is technisch en verkeerskundig gezien aan vervanging toe. De voorbereidende werkzaamheden rondom deze brug zijn inmiddels gestart en de bouw van de nieuwe brug start in juni 2021. De brug zal medio 2023 in gebruik worden genomen.Er zal ook een nieuwe weg worden aangelegd: de verbindingsweg van de Amsteldijk Noord naar de N522. Voor de veiligheid van werknemers en verkeersdeelnemers dient de aansluiting van de Amsteldijk Noord met de N522 gedurende de bouw van de nieuwe verbindingsweg te worden afgesloten. Na realisatie van de verbindingsweg sluit de Amsteldijk Noord weer aan op de N522 via het kruispunt met de Amstelslag. Voor de tijdelijke afsluiting van circa zeven dagen is een verkeersbesluit nodig.Maatregelen en motiveringAfsluiten Amsteldijk Noord voor gemotoriseerd verkeer gedurende bouw verbindingswegOp 19 juli 2021start de aanleg van de verbindingsweg. De aanleg duurt tot en met 26 juli 2021. Op de Amsteldijk Noord (het deel bij de aansluiting met de N522) is niet voldoende ruimte voor werknemers en verkeersdeelnemers om tijdens de aanleg gebruik te maken van deze weg. Om het bouwen van de nieuwe brug en de verbindingsweg mogelijk te maken en de veiligheid van werknemers en verkeersdeelnemers te waarborgen, wordt de rijbaan van de Amsteldijk Noord tussen de N522 tot en met huisnummer 7 afgesloten. De woningen aan de Amsteldijk Noord, de nummers 1c t/m 8, zijn alleen nog bereikbaar voor fietsers en voetgangers. Het afgesloten deel van de Amsteldijk Noord wordt gebruikt als werkruimte in verband met de aanleg van de verbindingsweg. Als de nieuwe verbindingsweg gereed is, is er op circa 245 meter in westelijke richting een nieuwe aansluiting van de Amsteldijk Noord op de N522 gerealiseerd voor gemotoriseerd en fietsverkeer. Deze nieuwe aansluiting loopt van de Amsteldijk Noord (globaal gezien nabij huisnummer 1) naar de kruising N522/Amstelslag. De huidige aansluiting van de N522/Amsteldijk Noord wordt fysiek zo ingericht dat daar geen aansluiting meer is. Gemotoriseerd verkeer en fietsverkeer wordt via de nieuwe aansluiting richting de N522/Amstelslag geleid. Tijdens de aanleg van de aansluiting van de verbindingsweg op de Amsteldijk Noord is het niet mogelijk om gebruik te maken van de oorspronkelijke (huidige) aansluiting om aan te sluiten op de N522. Als motorvoertuigen naar het centrum van Ouderkerk willen dienen zij circa 7 kilometer om te rijden via Amstelveen en als zij naar de A2 (aansluiting N522) willen, is dat circa 10 kilometer omrijden via Amsterdam-Zuid. Wij realiseren ons dat dit een aanzienlijke afstand is. Kortere omleidingsroutes voor gemotoriseerd verkeer bleken echter niet haalbaar omdat deze op andere wegen een onveilige situatie veroorzaken. Een route via de Bankrasweg leidt via een woonwijk met smalle straten en de Bankrasweg zelf is een zeer smalle weg die niet geschikt is voor grote verkeersintensiteiten. Daarnaast is de aansluiting van de Bankrasweg op de N522 niet verkeersveilig genoeg om een toename van verkeersintensiteiten op te vangen. Daarom is in het verleden besloten om de Bankrasweg af te sluiten voor doorgaand verkeer (door middel van een paal).Om de aanleg van de aansluiting op de verbindingsweg op de Amsteldijk Noord te kunnen starten is het noodzakelijk om te beschikken over werkruimte en bouwruimte. Daarom is besloten om dit deel van de Amsteldijk Noord tijdelijk af te sluiten. De afsluiting zal worden aangegeven door hekken en bord C01.Er is overleg geweest met de nood- en hulpdiensten. Zij kunnen gebruik maken van de route via de Oostermeerweg en de Bankrasweg. Zoals eerder aangegeven is deze weg smal en de Oostermeerweg loopt door een woonwijk, waardoor deze niet geschikt is voor het afwikkelen van veel verkeer. Incidenteel verkeer zoals hulpdiensten bij calamiteiten is echter wel mogelijk. Momenteel is deze weg afgesloten door een paal. Deze paal wordt vervangen door een voorziening waar hulpdiensten wel doorheen kunnen en regulier verkeer niet. Afsluiting voor voetgangers (brom)fietsers Voetgangers en (brom)fietsers kunnen gedurende de bouw van de verbindingsweg geen gebruik maken van de bestaande oversteek. De omleiding voor (brom)fietsers en voetgangers komende vanaf de Amsteldijk Noord loopt via de Oostermeerweg en de Bankrasweg. Dit is een afstand van circa 2 kilometer. De afsluiting wordt gerealiseerd door hekken en de borden C15 en C16. In de definitieve situatie komt er een onderdoorgang bij de nieuwe brug voor zowel fietsers als voetgangers en is er weer een verbinding tussen de Amsteldijk-Noord en Amstelzijde. Fietsers tussen de Amsteldijk Noord en Amstelveen maken gebruik van de verbindingsweg.Instellen 30 km/u (zone) op verbindingswegOp de nieuwe verbindingsweg tussen Amstelslag en de Amsteldijk Noord wordt een snelheid ingesteld van 30 km/u. Omdat op de Amsteldijk Noord al een 30 km-zone geldt, zal ook op de verbindingsweg een zone worden ingesteld zodat dit op elkaar aansluit. Dit wordt aangegeven door bord A1-30 (zone). Ter ondersteuning van deze snelheid wordt een verkeersplateau aangebracht. Noodzaak en doelstelling verkeersbesluitOp grond van artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) moet voor de plaatsing en verwijdering van de borden A1, C1, C15 en C16 een verkeersbesluit worden genomen. Voor de fysieke aanpassing van het in dit besluit genoemde kruispunt (N522/Amsteldijk Noord) in de definitieve situatie, moet op grond van artikel 15 lid 2 van de Wegenverkeerwet 1994 een verkeersbesluit worden genomen. De doelstelling van dit verkeersbesluit is het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers. Deze belangen zijn genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994.Advies politieOver een verkeersbesluit moet, op grond van artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, overleg worden gepleegd met de korpschef van de Nationale politie. De daartoe gemachtigde verkeersadviseur van de politie Noord-Holland heeft ingestemd met de maatregelen. Afweging belangenVoor zowel gemotoriseerd verkeer als voor fietsers en voetgangers geldt dat zij door de tijdelijke afsluiting van dit gedeelte van de Amsteldijk Noord dienen om te rijden/lopen.Er is onderzocht of er mogelijkheden zijn om een kortere route te realiseren. Een alternatieve omleidingsroute voor het gemotoriseerd verkeer via de Oostermeerweg en de Bankrasweg is zoals hiervoor is aangegeven om verkeersveiligheidsredenen niet mogelijk. Deze wegen zijn te smal en ongeschikt om (veel) verkeer te kunnen verwerken. Voor fietsers en voetgangers is er geen kortere route omdat er voor hen vanuit veiligheidsoverwegingen geen route kan worden gemaakt in het werkgebied van de brug/verbindingsweg.Wij hebben de belangen als volgt afgewogen: een nieuwe brug over de Amstel is een verbetering voor de verkeersveiligheid en doorstroming. De brug wordt aangepast en er is meer ruimte voor de verschillende verkeersdeelnemers. Daarnaast komt er een ongelijkvloerse oversteekmogelijkheid voor fietsers en voetgangers wat veiliger is. Hoewel de omleidingsroutes hinder kunnen opleveren voor verkeersdeelnemers vinden wij de bouw van de nieuwe brug en verbindingsweg zwaar wegen, omdat –naast een verbetering van de verkeersveiligheid bij de nieuwe brug-, ook verkeerdeelnemers behoefte hebben aan een duidelijk tijdpad. Vertragingen en uitstel zijn niet in het belang van de verkeersveiligheid. BevoegdheidHet af te sluiten deel van de Amsteldijk Noord is in beheer bij de provincie Noord-Holland. Op grond van artikel 18, lid 1, sub b, van de Wegenverkeerswet 1994 zijn Gedeputeerde Staten van Noord-Holland het bevoegde bestuursorgaan om verkeersbesluiten te nemen die betrekking hebben op deze weg. De werkzaamheden om de nieuwe brug te realiseren hebben rechtstreekse en ingrijpende gevolgen voor de Amsteldijk Noord.Conform de bepalingen van artikel 25 van het Besluit Administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is overleg geweest met het bevoegde gezag van de Amsteldijk Noord (gemeente Amstelveen). De gemeente heeft ingestemd met dit besluit.BESLUITGelet op het voorgaande besluiten wij:1. door plaatsing van hekken en borden C1 en C16 van bijlage 1 van het RVV 1990, de aansluiting van de Amsteldijk Noord met de N522 in beide richtingen gesloten te verklaren voor voetgangers, voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee (gesloten voor alle verkeer). Deze maatregel start per 19 juli 2021 en duurt tot en met 26 juli 2021 of zoveel korter indien mogelijk of zoveel langer indien noodzakelijk;In de definitieve situatie is de aansluiting van de Amsteldijk Noord 245 meter in westelijke richting verplaatst. Door het treffen van fysieke maatregelen als bedoeld in artikel 15 lid 2 Wegenverkeerswet, wordt de huidige aansluiting van de N522 met de Amsteldijk Noord opgeheven;2. door plaatsing van hekken en bord C15 van bijlage 1 van het RVV 1990 ter hoogte van het fietspad bij de aansluiting N522/Amsteldijk Noord, dit fietspad gesloten te verklaren voor fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen. Deze maatregel start per 19 juli 2021 en duurt tot en met 26 juli 2021 of zoveel korter indien mogelijk of zoveel langer indien noodzakelijk;3. door plaatsing van bord A130-zonaal van bijlage 1 van het RVV 1990 een maximumsnelheid in te stellen van 30 km/u op de verbindingsweg tussen het kruispunt Amstelslag en de Amsteldijk Noord. 4. dit besluit ter kennis te brengen van de gemeente Amstelveen;Haarlem, 11 mei 2021,Gedeputeerde Staten van Noord-Holland,namens dezen,F. GeerlingsSectormanager Beheerstrategie en Programmering Infrastructuur a.i.

Locatie: Amsteldijk Noord, Amstelveen

Deel dit artikel

Redactie AmstelveenStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Amstelveen inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Amstelveen.

Meer Bekendmakingen